Sista ansökningsdag:
2025-08-05
Anställningsform:
Tillsvidareanställning
Anställningens omfattning:
Heltid (100)
Tillträde:
Enligt överenskommelse
Ort:
Stockholm
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Välkommen till oss!
Gärdesskolornas vision är att vara det självklara valet för elever och föräldrar i vårt närområde. På Gärdesskolorna arbetar vi aktivt och medvetet med trivsel, trygghet, arbetsro på lektionerna och goda relationer som bas för ett positivt skolklimat där alla elever utvecklas utifrån sina förutsättningar såväl socialt som kunskapsmässigt.
Enheten består av två grundskolor och en anpassad grundskola på Östermalm; Gärdesskolan F-9 samt anpassad grundskola och Olaus Petri skola F-3. Tillsammans på de båda skolorna är vi cirka 650 elever och 120 medarbetare som arbetar mot målet en bra skola för alla.
CSU-gruppen på Gärdesskolan är inne i en spännande uppbyggnadsfas. Hösten 2024 startade vi upp verksamheten med nio platser för elever i årskurserna 1 till 5. Till höstterminsstart 2025 ska vi vara fullt utbyggda med plats att ta emot 21 elever i årskurserna 1 till 9.
I vår CSU-grupp erbjuds eleverna ett mindre sammanhang med anpassad lärmiljö. Eleverna läser enligt grundskolans läroplan. Eleverna i årskurserna 1 till 6 erbjuds även fritidshem och fritidsklubb.
Läs gärna med om våra skolor här:
https://grundskola.stockholm/hitta-grundskola/grundskola/gardesskolan-f-9/
Instagram: gardesskolanstockholm
Arbetsuppgifter
Vi söker nu en strukturerad, engagerad och kommunikativ lärare mot fritidshem som ser glädjen i att arbeta med elever som har utmaningar i sitt lärande och i det sociala samspelet. Du har ett lösningsfokuserat förhållningsätt och är kreativ i ditt sätt att möta elevernas behov. Du har god förmåga att skapa relationer med elever. Du kan tolka sociala interaktioner hos elever, vara en vuxen förebild, trygg och tillitsskapande.
Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta sker genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter. Du arbetar tillsammans med eleverna för att guida och stötta dem under lektioner samt på fritidshemmet/fritidsklubben.
Tillsammans med andra lärare och övrig personal på skolan arbetar du för att skapa en utvecklande, meningsfull och positiv miljö för eleverna. I undervisningen ansvarar du för att eleverna erbjuds en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande. Utförandet görs tillsammans med fritidshemmets personal. I ditt uppdrag ligger att utbildningen blir varierad både för fri och ledd verksamhet samt att olika material och lärmiljöer erbjuds och används för att stimulera elevernas lust att leka, leva och lära. Utifrån verksamhetens behov kan arbetet genomföras med enskilda elever eller med en grupp.
Ditt ansvar är övergripande över den praktiska dagliga verksamheten under dagen på fritidshemmet. Elevers delaktighet i planeringen av fritidsverksamhetens aktiviteter, miljö och omsorg är viktiga delar i ditt uppdrag. Du bidrar också till skolutveckling inom fritidspedagogik. Du ser det kollegiala lärandet som en självklar del av ditt uppdrag och arbete. Du deltar i möten med ditt arbetslag, kollegialt lärande och andra konferenser.
Din kompetens och erfarenhet
Kvalifikationer
• Du är utbildad lärare med legitimation mot fritidshem.
• Du har behörighet att undervisa i idrott, ev. annat ämne.
• Du har kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt erfarenhet att arbeta med barn/ungdomar i särskild undervisningsgrupp eller liknande.
• Du är väl insatt i det centrala innehållet och förmågorna i de nya läroplanstexterna för fritidshemmen och att du kan utgå från dessa i planering, genomförande och utvärdering av verksamheten.
• Du har erfarenhet av att dokumentera, följa upp och utvärdera/reflektera.
• Du har en god kommunikation med vårdnadshavare och vana att samarbeta med externa aktörer såsom socialtjänst och/eller habilitering.
• Du behärskar det svenska språket obehindrat i både tal och skrift.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• Specialpedagogisk kompetens.
• Erfarenhet av att arbeta med tillämpad beteendeanalys (TBA) eller liknande.
Vi kommer börja kalla till intervjuer efter den 28 juli. Vi ser fram emot din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Kontakt
Kontaktpersoner
Telefon: 076-1244268
Facklig företrädare
Telefon: gunilla.astrand@edu.stockholm.se
Vi lägger stor vikt vid din förmåga att kommunicera, samarbeta och bygga goda relationer med såväl elever som kollegor.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du ska ha dokumenterad erfarenhet av arbete som idrottslärare samt rekommendationer från föregående arbetsgivare vid referenstagning.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du kommer att undervisa åk 4-9 i bild och matematik på högstadiet.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du har kompetens att planera och genomföra undervisning som motsvarar olika elevers behov och intressen.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du har ett lösningsfokuserat förhållningsätt och är kreativ i ditt sätt att möta elevernas behov.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du är behörig och legitimerad lärare med dokumenterad erfarenhet att undervisa slöjdämnet på grundskolans högstadium.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du ingår i ett ämnesövergripande arbetslag för IMA i Vällingby och förväntas vara mentor.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du ingår i ett ämnesövergripande arbetslag för IMA i Vällingby och förväntas vara mentor för ca 10-15 elever.
Stockholms stad,
Stockholm,
Tjänsten är ett tidsbegränsat vikariat med start 2025-08-11 och slut 2025-12-19 med möjlighet till förlängning.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du utvecklar i nära samarbete med lärare och pedagoger arbetet i klassrummet avseende anpassningar och särskilt stöd.
Stockholms stad,
Stockholm,
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner.
Stockholms stad,
Stockholm,
Vi söker två engagerade legitimerade lärare mot fritidshem med hög kompetens och erfarenhet.
Stockholms stad,
Stockholm,
Vi söker en lärare som kommer att undervisa i Ma, No, Tk samt En i årskurs 6.
Stockholms stad,
Stockholm,
Vill du undervisa på en skola där olikheter förenar och där framtiden möter tradition?
Stockholms stad,
Stockholm,
Vi söker nu en engagerad speciallärare med stor erfarenhet av arbete mot elever med språkstörning.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du har ett lösningsfokuserat förhållningsätt och är kreativ i ditt sätt att möta elevernas behov.
Stockholms stad,
Stockholm,
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner.
Stockholms stad,
Stockholm,
Noblaskolan består av 16 för- och grundskolor som arbetar enligt devisen att elever som utmanas når längre.
Noblaskolan,
Täby,
Vi söker dig som är legitimerad grundlärare i fritidshem, gärna med inriktning musik eller idrott och hälsa.
Lunds kommun,
Lund,
Vill du ha ett meningsfullt arbete med engagerade och stöttande kollegor?
Gävle kommun,
Gävle,
Nu söker vi dig som är lärare för åk 4-6 med behörighet i bl.a. engelska, matematik, SO och/eller NO till Orrvikens skola.
Östersunds kommun,
Orrviken,
Vi söker nu lärare Fritidshem till Östra skolan F-3.
Vaggeryds kommun,
Vaggeryd,
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun,
Botkyrka,
Vi har läsåret 23/24 startat en spännande utvecklingsresa med en gemensam pedagogisk modell, Lärandemodellen, som bygger på ett...
Lärande i Sverige,
Norrköping,
Vi söker en behörig lärare i franska och engelska som ska förstärka vårt kollegium på Fittjaskolan.
Botkyrka kommun,
Botkyrka,