Vill du göra skillnad och bidra till ett meningsfullt lärande för varje elev? Hos oss får du vara med och skapa en meningsfull och givande skoltid för våra elever och bidra till att stärka individer.
Dina arbetsuppgifter
I anpassad grundskola går elever med intellektuell funktionsnedsättning, ofta i kombination med fler funktionsnedsättningar (exempelvis NPF, fysiska rörelsenedsättningar). Våra elever läser ämnen och/eller ämnesområden och utbildningen anpassas efter varje elevs förutsättningar. I dessa tjänster kommer du att undervisa i ämnesområden som är ett alternativ till vanliga skolämnen och innebär bland annat att vi arbetar mot mer långsiktiga mål. Vi verkar för en tydlig och positiv miljö där vi firar elevernas framgångar, stora som små.
Tjänsten som lärare i anpassad grundskola innebär att arbeta med planering, undervisning, utvärdering och värdegrundsarbete utifrån läroplanen. Arbetet sker både självständigt och i samarbete med kollegor.
Som lärare ser du elevens hela skoldag som viktig och du samarbetar därför både med vårdnadshavare och kollegor kring eleven. Du utgår från den elevgrupp du möter och förväntas skapa en varierande och utmanande undervisning. Att använda digitala verktyg är en naturlig del i din undervisning.
Du främjar ett kollegialt lärande genom diskussion och reflektion vid såväl planerade som spontana tillfällen. För att gynna elevernas lärande, samt din egen och verksamhetens utveckling, tar du tillvara på olika professioners erfarenheter och kunskaper.
Din arbetsplats
Vår anpassade grundskola åk 7-9 finns på tre enheter: Nya Rydsskolan, Ekholmsskolan och Anders Ljungstedts gymnasium. Tillsammans utgör vi en stor och engagerad arbetsgrupp med cirka 90 medarbetare som dagligen stöttar våra 120 elever. Tjänsten vi nu söker innebär arbete på en av dessa två enheter, Nya Rydsskolan och Ekholmsskolan. Du har samma rektor som chef för båda dina placeringar.
Ekholmsskolan och Nya Rydsskolan delar samma starka engagemang för att varje elev ska nå sitt maximala lärande i en trygg skola med anpassade lärmiljöer präglad av lust och engagemang. Vårt arbete på båda skolorna utgår från elevens individuella utveckling och lust att lära. Genom individualiserad undervisning och stort fokus på elevinflytande skapar vi delaktighet och stärker eleverna i deras lärande och utveckling. Vår gemensamma vision är att kunna möta alla elever och låta alla elever lyckas. Dessa fungerar som ledstänger när vi planerar undervisningen och bidrar till att skapa en trygg och kunskapsfrämjande lärmiljö där elevernas behov står i centrum och där undervisningen vilar på både struktur och elevfokus.
Som lärare hos oss får du kontinuerligt stöd från vårt elevhälsoteam. Vi har alla professioner representerade i vårt EHT och det är unikt för vår verksamhet eftersom de är placerade enbart hos oss. Det innebär att de jobbar nära både lärare och elevgrupper och kan erbjuda direkt och kontinuerligt stöd i ditt dagliga arbete. Vidare arbetar vi aktivt med skolutveckling och strävar efter att systematiskt utveckla och förbättra vår undervisning för att öka elevernas måluppfyllelse. Vi har under läsåret ett särskilt fokus på att utveckla testbaserat lärande i vår undervisning. Vi har fyra gemensamma framgångsfaktorer som ligger till grund för vårt dagliga arbete och utvecklingsarbete tillsammans med eleverna:
-Relationellt förhållningssätt
-Modellering
-Tydliggörande struktur
-Anpassningar
Du som söker
I första hand söker vi dig som har förskollärarlegitimation eller lärarlegitimation med behörighet att undervisa i anpassad grundskola åk F-9. I andra hand söker vi dig med slutförd lärarutbildning för F-9 eller examensbevis från en förskollärarutbildning. Alternativt är du i slutet av din utbildning till lärare eller förskollärare. Det är meriterande om du har specialpedagogutbildning eller speciallärarutbildning med specialisering intellektuell funktionsnedsättning. Det är även meriterande om du har behörighet inom ett eller flera av följande ämnen: Svenska, SO, NO, matematik, hemkunskap eller musik, men utifrån verksamhetens behov är vi flexibla med ämneskombination. Du har tidigare erfarenhet av pedagogiskt arbete med elever i behov av särskilt stöd, gärna inom anpassad skola.
Det är ett krav att du har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift i det svenska språket. Detta för att du enligt läroplanen (lgra22) ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling samt ansvara för att varje elev kan använda det svenska språket på ett rikt och nyanserat sätt.
Du har förmågan att anpassa din undervisning till eleverna och låter dem vara delaktiga i utformningen av undervisningen. På ett kvalitetsmedvetet sätt skapar du goda förutsättningar för elevens utveckling och lärande, samt dokumentationen av densamma. Du är en god förebild och du skapar samt upprätthåller relationer i din yrkesroll. Du samarbetar väl med de kontakter som förekommer i din yrkesroll och har elevens bästa i fokus.
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
För att tjänsten ska gälla tillsvidare måste lärarlegitimation uppvisas, fram till dess gäller tidsbegränsad anställning.
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 15985
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev.
Du som har en utfärdad lärarlegitimation samt behörighetsförteckning, vänligen bifoga dessa som filer tillsammans med dina ansökningshandlingar när du söker tjänsten. Är du utbildad lärare men ännu inte har ansökt om lärarlegitimation, vänligen bifoga utbildningsintyg eller examensbevis. Är du under utbildning till lärare, bifoga nationellt resultatintyg på hittills avslutade kurser vid högskola eller universitet.
Ditt engagemang gör oss bättre
Inom Linköpings kommun finns många möjligheter, massor av kunskap och olika ansvarsområden. Vi jobbar tillsammans där din ansvarskänsla är en värdefull drivkraft. Med ditt engagemang är du med och bidrar till att göra Linköping ännu bättre.
Kontaktperson
Linda Edin, Rektor
Kontaktperson
Meris Hasanbegovic, HR-konsult
meris.hasanbegovic@utb.linkoping.se
Kontaktperson
Sveriges lärare Linköping
Information om tjänsten
Sista ansökningsdag: 11 januari 2026
Referensnummer: 15985
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Det är ett krav att du har lärarlegitimation med behörighet i fritidshemmet.
Linköpings kommun,
Linköping,
Du som söker har lärarlegitimation för årskurs 1-6, alternativt har du slutförd eller pågående utbildning till lärare i berörda årskurser.
Linköpings kommun,
Linköping,
Vill du göra skillnad för elever som har det tufft i skolan, i en kombinerad roll med både undervisning och samordning?
Linköpings kommun,
Linköping,
Vill du göra skillnad för elever som har det tufft i skolan?
Linköpings kommun,
Linköping,
I första hand söker vi dig som har lärarlegitimation med behörighet att undervisa i Svenska och SvA i åk 4-6.
Linköpings kommun,
Linköping,
I första hand söker vi dig som har lärarlegitimation med behörighet att undervisa i matematik i åk 7-9.
Linköpings kommun,
Linköping,
Vi söker dig som har förskollärarlegitimation eller lärarlegitimation med behörighet att undervisa i anpassad grundskola åk F-9.
Linköpings kommun,
Linköping,
Vill du bli en nyckelperson i vårt team på Vidingsjöskolan och bidra till att vara en skola att längta till?
Linköpings kommun,
Linköping,
Vill du engagera dig och skapa meningsfulla lärandeupplevelser för våra elever?
Linköpings kommun,
Linköping,
Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!
Linköpings kommun,
Linköping,
Valkebo förskolor – där varje möte blir lärande - genom engagemang, glädje och professionalitet!
Linköpings kommun,
Linköping,
Skäggetorp är ett mångkulturellt område i Linköping och förskolorna i området fokuserar särskilt på arbetet med barns språkutveckling.
Linköpings kommun,
Linköping,
Tallboda/Ekängens förskolor erbjuder en unik och naturnära miljö där lek och lärande sker utomhus på våra fina gårdar och i...
Linköpings kommun,
Linköping,
Vill du arbeta med att utveckla matematikundervisningen som speciallärare? Välkommen till oss på Katedralskolan!
Linköpings kommun,
Linköping,
Fritidshemmen på Vist och Norrberga skolor erbjuder fantastiska möjligheter i vårt närområde med närhet till natur, skog och vatten.
Linköpings kommun,
Linköping,
Vi söker dig som har förskollärarlegitimation eller lärarlegitimation med behörighet att undervisa i anpassad grundskola åk F-9.
Linköpings kommun,
Linköping,
I första hand söker vi dig som har lärarlegitimation med behörighet att undervisa i Svenska och SvA i åk 4-6.
Linköpings kommun,
Linköping,
100% undervisning i klass med ämnesområdeselever i åk 7–9.
Stockholms stad,
Stockholm,
Du är ansvarig pedagog i din klass och har tillgång till specialpedagog och elevassistenter i den anpassade skolan.
Lysekils kommun,
Lysekil,
Stor vikt läggs på att utveckla elevernas sociala förmågor för att de ska kunna ta ansvar för sig själva och andra.
Östersunds kommun,
Brunflo,
Alla på Vikingaskolan ska må bra, känna trygghet och trivas!
Lunds kommun,
Lund,
Internationella Hotell- och Restaurangskolans ambition är att ge alla elever den bästa grundutbildningen inom restaurang- och...
Internationella Hotell- och Restaurangskolan,
Stockholm,
Hos oss kan du göra en viktig skillnad och bidra till att göra Linköping till en bättre plats. Välkommen till oss!
Linköpings kommun,
Linköping,
Som grundlärare i fritidshem arbetar du pedagogiskt och socialt utifrån verksamhetens mål och riktlinjer.
Lunds kommun,
Lund,
Lärarexamen och lärarleg. med behörighet att undervisa i årskurs 46 med behörighet att undervisa i ämnena MA/NO/EN/SV.
Gävle kommun,
Gävle,