Om jobbet
Vår vision är att bli Sveriges bästa skolkommun. I Sollentuna ska varje skola vara den bästa skolan för varje elev som går där. Framför oss ser vi en skola där undervisningen håller hög kvalitet och stimulerar alla elevers kreativitet och lärande. En skola där vi har höga och positiva förväntningar på oss själva och våra elever och där alla elever och personal trivs och känner sig trygga.
I våra skolor ska eleverna uppnå utmärkta studieresultat och utveckla de kompetenser och förmågor som krävs för framtida studier och yrkesliv. Vi ska ligga i framkant vad gäller pedagogisk utveckling, genomförande och organisering av undervisningen. Elevhälsan är en central funktion på alla skolor, och det finns en mycket god central stödfunktion för elevhälsans olika professioner. Att ta stöd i forskning är en självklarhet för oss.
Turebergsskolan är en skola som ligger centralt nära Sollentuna centrum. På skolan går det idag cirka 260 elever i årskurserna F-9 samt på RN-enheten. På RN-enheten erbjuder vi grundskoleundervisning för rörelsenedsatta elever i åldersblandade klasser eller inkluderade i våra vanliga klasser. På skolan arbetar en personalgrupp som kännetecknas av stort engagemang och kompetens. Turebergsskolan är en mångkulturell skola med goda studieresultat. Det råder en mycket positiv anda med hög acceptans för våra olikheter på hela skolan. Skolledningen består idag av en rektor och två biträdande rektorer - varav denna tjänst är den ena.
Skolans ledord är:
Arbetsuppgifter
Som biträdande rektor med ansvar för RN-verksamheten och resursgrupp är du en del av Turebergsskolans ledningsgrupp som leds av rektor. I uppdraget ingår både att förvalta och förädla en väl fungerande RN-verksamhet och resursgrupp, och att bidra till skolans fortsatta utveckling utifrån högt satta mål.
Du har personalansvar för alla yrkeskategorier i RN-verksamheten och deltar i samverkansgruppen på skolan. Du leder och coachar dina medarbetare i ett nära ledarskap. Du ansvarar för och driver några av våra pågående och framtida utvecklingsprojekt tillsammans med övriga skolledningen. I gott samarbete verkar du för att skolan uppfyller gemensamt framtagna mål och att den utbildning vi ger eleverna håller högsta kvalitet.
Tillsammans med skolans elevhälsoteam och lärare driver du skolans elevhälsoarbete framåt för de elever som ingår i ditt ansvarsområde. Som biträdande rektor förväntas du ha fokus på det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet, samtidigt som du ska ha en övergripande blick på arbetet runt de elever som är i behov av särskilt stöd. Med din erfarenhet av specialundervisning och särskilt stöd leder du det specialpedagogiska utvecklingsarbetet på hela skolan.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en avslutad speciallärarutbildning. Pågående eller avslutad rektorsutbildning är meriterande. Du har en dokumenterad flerårig lärar- och skolledarerfarenhet från RN-verksamhet eller resursgrupper liksom flerårig erfarenhet av att ha arbetat som speciallärare. Du har stor erfarenhet av elevhälsoarbete samt av arbete i skolor i utsatta områden.
Du är lyhörd, uppmärksam och tar initiativ till att utveckla verksamheten. Du har god förmåga att strukturera, planera och organisera arbetet och verksamheten. Du är väl insatt i det systematiska kvalitetsarbetet och hittar former för att bedriva ett kontinuerligt uppföljnings- och utvecklingsarbete.
Tillsammans med arbetslag och medarbetare skapar du en trygg och stimulerande lärmiljö och förutsättningar för goda resultat. Du är en god ledare och chef som skapar engagemang och delaktighet. Du tar tillvara och utvecklar medarbetarnas kompetenser på bästa sätt och skapar förutsättningar för att utveckla det kollegiala lärandet. Du formulerar dig väl i tal och skrift samt har god IT-kompetens.
Vi erbjuder
En skola med mycket engagerad personal och fantastiska elever där skolans kompensatoriska uppdrag är extra tydligt. Ett uppdrag med möjlighet att, tillsammans med skolledning och medarbetare, kunna göra stor skillnad varje dag!
Eftersom vi är mitt i semestrarna kommer intervjuer inte påbörjas förrän 4 augusti. Men vi är tacksamma för din ansökan så snart som möjligt!
Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt.
Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!
Anställningsform |
Tillsvidareanställning |
Anställningens omfattning |
Heltid/Deltid |
Tillträde |
2025-08-11 eller enl ök |
Löneform |
Månadslön |
Antal lediga befattningar |
1 |
Sysselsättningsgrad |
75-100% |
Ort |
Sollentuna |
Län |
Stockholms län |
Land |
Sverige |
Referensnummer |
2025/267 |
Kontakt |
|
Sista ansökningsdag |
2025-08-06 |
Speciallärarexamen med inriktning mot språk-, läs- och skrivutveckling, eller annan relevant specialisering inom specialpedagogik.
Sollentuna kommun,
Sollentuna,
Vi söker dig som har arbetat som lärare i musik för högstadiet och har en musikutbildning.
Sollentuna kommun,
Sollentuna,
Vi söker dig som har en avslutad speciallärarutbildning. Pågående eller avslutad rektorsutbildning är meriterande.
Sollentuna kommun,
Sollentuna,
Vi söker dig som har en avslutad speciallärarutbildning. Pågående eller avslutad rektorsutbildning är meriterande.
Sollentuna kommun,
Sollentuna,
Som medarbetare i Höörs kommun får du möjlighet att arbeta i en organisation som ständigt utvecklas.
Höörs kommun,
Höör,
Som biträdande rektor kommer du att ansvara för budget och resultat samt personal- och arbetsmiljöfrågor.
Lunds kommun,
Lund,
Som ledare har du god samarbetsförmåga, relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och löser konflikter konstruktivt.
Stockholms stad,
Stockholm,
Tjänsten innebär 50 % specialpedagog och 50 % biträdande rektor.
Designgymnasiet,
Malmö,
Du har erfarenhet av att arbeta med barn/elever inom förskola eller skola samt erfarenhet av att ha arbetat i en arbetsledande roll.
Linköpings kommun,
Linköping,
För att vara aktuell för uppdraget ser vi att du har högskoleutbildning med pedagogisk inriktning.
Lärande i Sverige,
Göteborg,
Vi söker dig som med stort engagemang vill vara med och utveckla vår fina skola som biträdande rektor med särskilt fokus på f-3.
Tyresö kommun,
Tyresö,
Som skolledare i Nyköping är teamkänslan och att hjälpa varandra viktigt.
Nyköpings kommun,
Nyköping,
Du sätter upp höga mål för dig själv och den verksamhet du leder och arbetar för att uppnå goda resultat.
Botkyrka kommun,
Botkyrka,